18 Eylül 2010 Cumartesi

AKILLI DEPO SİSTEMİ, AKILLI DEPOLAMA SİSTEMİ.

 Akıllı Depolama Sistemleri

Türkiye’de özellikle son 5-6 yıldır firmaların depolama ve depoculuk sistemlerinde önemli değişimlerin meydana geldiğini ve özellikle depo işletmeciliğindeki farklılıklar sonucunda Lojistik sistemlerin geliştiğini görmekteyiz. Bu çok olumlu yöndeki gelişim sayesinde, inancımız; firmaların tedarik zincirindeki kontrollü iyileşmeler ışığında, yükleme/boşaltma ve depolama maliyetlerinde gerekenden fazla yapılan giderlerin azalması sonucu önemli kaynak tasarrufu ile karlılıkları artacaktır.

Akıllı Depo Sistemleri konusunda bizlerden bilgi almak için temasa geçen firmalar ile yapmış olduğumuz görüşmeler, sektörel yayınlar ve konferanslardan almış olduğumuz genel izlenim neticesinde, artık firmaların depo ve lojistik giderleri konusunda maliyetlerin analizi yapılırken sadece eleman ve taşıyıcıların maliyetlerini değil aynı zamanda arazi, kullanılacak ekipman, verim zaman analizleri ve konu maliyetlerin birim maliyetler üzerine yaptıkları nispi yansımalar üzerinde konuşuluyor olması, konunun artık anlaşıldığını ve doğru bir platforma oturduğunu göstermektedir.

Evet artık araziler ucuz değil, işçilik masraflarımız ve iş güvenliği konuları malum, ve artık 2 forklift birde konstrüksiyon ile istediğimiz verimi elde edemiyoruz. Birim maliyetlerin düşüklüğü ve verimli çalışmanın temelinde de aynı taban alanında yüksek depolamaya, koridorları daraltarak daha fazla depolama alanı kullanmaya, daha az personel ile daha fazla ve hatasız yükleme boşaltma yapmaya ihtiyacımız var. Bu sistem akıllı depo sistem yazılımı aracılığıyla da bütün sisteme entegre olmalı ve sistem içerisinde tam kontrolü sağlamalı.

Akıllı Depo Sistemleri tümleşik bir yapıdır. Sadece yükleme, boşaltma ve depolama yapacak gereçlerden oluşan, adresleyerek depolama yapan yazılım değildir. Bunu biraz açmak gerekiyor. Bu sistem içerisinde depolanacak ürüne uygun depo raf sistemi, maksimum depolama yapacak şekilde projelendirilme ve ASRS robot, konveyör sisteminin bu yapının içerisine yerleştirilmesi ve depo çalışma prensiplerine uygun olarak uyarlanmış otomasyon yazılımının entegre çalışması, sistemin verimliliği ile doğrudan ilintilidir. Yoksa, depolama gereçlerinin varlığı, hatasız, güvenli ve verimli bir sistem için yeterli değildir, öyle depolar görüyoruz ki, alanı verimli kullanmak adına daraltılmış koridorların içindeki her bir dar alan forkliftinin üzerinde 3 kişi, 3 vardiyada tek bir robotun ve ya sistemin yaptığı işi yapmak için uğraşıyor. Maliyet analizi yaptığınızda her ikisi de başa baş geliyor. Ama tekrar etmek istiyorum ki son yıllarda kurgulanan depoların büyük çoğunluğunda Robot otomasyon sistemi düşünülüyor veya ileride otomasyona geçmek düşünülüyor.

Biz SİMGE OTOMASYON ve DANIŞMANLIK  olarak tasarım ve imalatımızı yaptığımız büyük depo ve As/Rs sistemlerinin dışında bu yıl özellikle DRIVE-IN depo konstrüksiyon tasarımı ve Türkiye’de çok iyi iş yapacağını düşündüğümüz DRIVE-IN depo sistemleri içerisinde palet yükleme boşaltması yapacak ve raf içinde çalışacak küçük robotların ve depo ataşmanlarının imalatını yapıyoruz. Palet taşıyan ki adını MEKİK koyduğumuz robotlarımızın ilk örnekleri 2009 mayıs ayında 6500 M2 depoda (8 adet mekik+4 adet transfer robotu) çalışmaya başlamış olup bu sistemin da çok büyük bir ilgi göreceğini gözlemledik.

Sektörden sektöre farklılık gösterebilecek özel sistemlerin dışında genel olarak bahsedecek olursak, özellikle ilaç sektörü ve ya gıda sektörü gibi, takibi ve lojistik bilgi ağı kuvvetli olan sektörlerden birisi de otomotiv sektörüdür. Bu sektörlerin lojistik bilgi ağlarında, tedarik zinciri verilerinin ve iş süreçleri ile ilgili olan bilgi sistemlerinin çok kuvvetli olması gerekmektedir. Bu tür sektörlerin lojistik yapılanmalarında temel yardımcı elemanlar olan 3 boyutlu bar kodlar, RF-ID etiketler ile kurgulanmış sistemlere hazırlanılmış olunmalı ki bu konuya yazılım bölümlerimizle birlikte oldukça önem vermekteyiz. Türkiye’de genel olarak otomasyon altyapısı ve sistemi en gelişmiş sektörlerden biri olarak otomotiv sektörünü görmekteyiz, gerek tedarikçi yapıları gerek depo tedarik sistemleri çok kuvvetli olan Otomotiv sektöründe Akıllı Depo uygulamaları kesinlikle üretim ve malzeme tedarik zincirleri ile birlikte tasarlanıp otomasyona sokulmalıdır, belki de sistemin olmazsa olmazlarından birisi de bu konudur.

İlaç, gıda, otomotiv sektörlerinin dışında özellikle üçüncü parti taşımacılık hizmeti veren ambar, kargo ve nakliye firmalarının zaten asli işi depo ve lojistik kanalları olduğundan dolayı akıllı depo sistemleri asli iş kollarında çok büyük oranda kayda değer tasarruflar sağlamaktadır ve sağlayacaktır.


EROL TANRIVERDİ.
erologuzer@hotmail.com
erologuzer@gmail.com
+905073066622

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder